Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016

Μια παράσταση σαν...«όνειρο μαγευτικό» από το Φωνητικό Συγκρότημα Ξάνθης «Ο ΑΡΙΩΝ»


Σαν όνειρο Μαγευτικό, ήταν ο τίτλος μιας...μοναδικής μουσικής παράστασης που έδωσε το Φωνητικό Συγκρότημα Ξάνθης «Ο ΑΡΙΩΝ» την Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016, στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Ξάνθης.



Στην φετινή παράσταση «ΣΑΝ ΟΝΕΙΡΟ ΜΑΓΕΥΤΙΚΟ» συμμετείχαν:
-Τα μέλη του φωνητικού συγκροτήματος Πέτρος Πασβάντης, Κώστας Βογιατζόγλου, Άγγελος Τσουμάνης, Γιώργος Χατζηκωνσταντίνου, Σταύρος Χρηστίδης, Ευριπίδης Σταυρίδης, Ζαχαρίας Χαχαμόπουλος, Παναγιώτης Νένδος, Βαγγέλης Παπαδόπουλος, Αργύρης Μυτακίδης, Βασίλης Παναηλίδης, Γεράσιμος Μπουρσινός, Δημήτρης Χατζόπουλος, Λεωνίδας Βλασακούδης, Βαγγέλης Δημητριάδης και Κυριάκος Φελέκης.
-Οι μουσικοί Τριαντάφυλλος Σφυρής στο πιάνο, Μάκης Αβραμίδης στην κιθάρα, Χρήστος Παπαδόπουλος στο βιολί, Γεράσιμος Σταθόπουλος στο κλαρινέτο, Δημήτρης Σφυρής στο ακορντεόν και Βάϊος Χαρακοπίδης στο κοντραμπάσο.
- Η Καίτη Μπεμπεκίδου και η Στέλλα Φωτοπούλου στο τραγούδι
-Η μικρή παιδική χορωδία με την Δήμητρα Ψεμματάκη, την Ελπίδα Ψεμματάκη, τη Κατερίνα Μακρίδου, την Αναστασία Συμεωνίδου, την Δέσποινα Φελέκη, την Ελένη Βαλσαμίδη, την Έλενα Σαμουργκανίδου και την Μαρία Κωτσάλη.
«Το κονσέρτο απο το χαμόγελο της Τζοκόντας», «Στο Λαύριο γίνεται χαμός», «Όμορφη πόλη», «Βασιλικός θα γίνω», «μπαλάντα καραγκούνα», «του Γιάννου η φλογέρα», «παιδικά παιχνίδια», «Κεφαλονίτικες αριέτες», «το μινόρε της Αυγής», «Όπα Τσούπα», «Σαν όνειρο μαγευτικό», «για αυτό γεννήθηκε η ρετσίνα», «παλιά λατέρνα», «ας ερχόσουν για λίγο», «η άμαξα μες την βροχή» και «λαλούν τα αηδόνια», ήταν μερικά απο τα τραγούδια που περιελάμβανε το πρόγραμμα διάρκειας 90΄, μέσα απο το οποίο οι παραβρισκόμενοι ταξίδεψαν σε άλλα, παλιά και ξεχωριστά μουσικά «μονοπάτια» σε μια εκδήλωση που έμοιαζε με....«όνειρο μαγευτικό».





«ΜΙΑ ΚΑΛΟΔΟΥΛΕΜΕΝΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΠΟΥ ΑΞΙΖΕ ΝΑ ΤΗΝ ΔΕΙ Ο ΚΑΘΕ ΦΙΛΟΚΑΛΟΣ...»
«Σαν Όνειρο Μαγευτικό….. Παρασκευή 26 Φεβρουαρίου 2016- Δημοτικό Αμφιθέατρο Ξάνθης – ΦΩΝΗΤΙΚΟ ΣΥΓΚΡΟΤΗΜΑ ΞΑΝΘΗΣ Ο ΑΡΙΩΝ
Ήταν μία καλοδουλεμένη παράσταση που άξιζε να την δει ο κάθε φιλόκαλος
της Πόλης-Αγοράς της Ξάνθης.
Χαίρομαι που ανάμεσα στους συνδαιτυμόνες διέκρινα τον πρώτο δημότη της Πόλης Δήμαρχο Χαράλαμπο Δημαρχόπουλο μετά της συζύγου του, καθώς και τον δημοτικό σύμβουλο, καθηγητή του Δ.Π.Θ. Γιώργο Κολλάρο.
Γνώση και καλή προετοιμασία ήταν τα μυστικά υλικά για το ξεχωριστό αποτέλεσμα το βράδυ της Παρασκευής 26 του Φλεβάρη στο Δημοτικό Αμφιθέατρο Ξάνθης.
Μια βραδιά η οποία ξεχείλιζε από ενθουσιασμό και στην οποία αναδείχθηκαν με τον καλύτερο ποιοτικό τρόπο τα ερμηνευτικά σύνθετα μέρη από τους έμπειρους μουσικούς και ερμηνευτές.
Όλη η ομάδα της παράστασης, μικροί και μεγάλοι, εντυπωσίασε για την ομοιογένειά της, για την επιμελέστερη απεικόνιση του παλιού αλλά σύγχρονου τραγουδιού.
Ο Γιάννης Παπαδόπουλος που στάθηκε για πολλά χρόνια ο διευθυντής της ορχήστρας, μέχρι το 2014, δεν αρνήθηκε την τιμητική πρόσκληση και ανέβηκε στην σκηνή για μία κοινή εμφάνιση.
Τρυφερότητα, χιούμορ και κομψότητα δημιούργησαν νοσταλγικές ατμόσφαιρες
με ωραίες μελωδίες και ενορχηστρώσεις, από ενημερωμένες ερμηνείες που αναζητούσαν το φως, την ελπίδα, τη γαλήνη.
Η γόνιμη αξιοποίηση του πιάνου και της κιθάρας σε συνδυασμό με τον αρμονικό διάλογο της χορωδίας φανέρωσαν από την αρχή το εντυπωσιακό αποτέλεσμα που θα ακολουθούσε.
Θα ήταν άδικο να σταθώ σε συγκεκριμένα ονόματα.
Όλοι τους ήσαν υπέροχοι.
Δημιούργησαν μοναδικούς πολυφωνικούς κύκλους, κύκλους τεμνόμενους.
Οι μοναδικές και ανεπανάληπτες φωτογραφίες που μας χάρισαν αποτελούν τα απρόσμενα δώρα τους στην ιστορία και τη μνήμη της Πόλης-Αγοράς της Ξάνθης.
Τυχεροί όσοι κατέχουν το δίπτυχο του προγράμματος με τα ονόματα όλων των συντελεστών» έγραψε για την μοναδική και ξεχωριστή αυτή μουσική παράσταση, ο εκδότης Μιχάλης Σπανίδης.

Νέες αφίξεις προσφύγων σε Πειραιά και Καβάλα. Αναχωρούν σήμερα από τη Λέσβο


3.230 μετανάστες και πρόσφυγες ακόμη, αναχωρούν απο τη Λέσβο, σήμερα Δευτέρα 29/3 για τα Λιμάνια Πειραιά και Καβάλας, σύμφωνα με το Αθηναϊκό Πρακτορείο Ειδήσεων, ενώ εκτός από αυτούς, έως τις 12 το μεσημέρι περίμεναν να ταυτοποιηθούν στα «hot spots» άλλα 800 άτομα.
Σύμφωνα μάλιστα με τις αστυνομικές Αρχές, οι αφίξεις μεταναστών και προσφύγων από το πρωί είναι αυξημένες.



Αξίζει να σημειωθεί οτι ο συνολικός αριθμός προσφύγων και μεταναστών στην Καβάλα, έφτασε ήδη τους 1500, μετά και τη προχθεσινή άφιξη 900 Σύριων από τη Μυτιλήνη με το πλοίο της γραμμής «Νήσος Μύκονος», τους οποίους μάλιστα υποδέχθηκαν στο επιβατικό λιμάνι της Καβάλας «Απόστολος Παύλος» μέλη της διασυλλογικής κίνησης εθελοντών και του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, οι οποίοι τους διένειμαν τρόφιμα και είδη πρώτης ανάγκης.

Οι Cosmicray επιστρέφουν στην Ξάνθη. Την Παρασκευή 4 Μαρτίου ένα ακόμη «δυνατό» live

Μετά από μια σειρά εμφανίσεων σε Φεστιβάλ και σκηνές της Θεσσαλονίκης οι COSMICRAY , το αγγλόφωνο indιe rock συγκρότημα του Άγγελου Μουρβάτη, επιστρέφουν στην Ξάνθη.
Λίγο μετά το “ This is the story” και μετρώντας αντίστροφα για την κυκλοφορία του νέου τους single “Look up” , oι COSMICRAY επιστρέφουν στην πόλη τους για να μας θυμίσουν εκτός των άλλων και τις ραδιοφωνικές τους επιτυχίες “Love is” και “Fly my love” με τη μοναδική φωνή της Χριστεφανίας, και να μας χαρίσουν ένα ακόμη δυνατό live, την Παρασκευή 4 Μαρτίου στο Nostos Bar.

Προσοχή στις...αγοραπωλησίες οχημάτων. Συμβουλές απο την Ελληνική Αστυνομία

Το Αρχηγείο της Ελληνικής Αστυνομίας, στο πλαίσιο της προληπτικής του δράσης, ενημερώνει και συμβουλεύει τους πολίτες για την αποφυγή εξαπάτησης τους από επιτήδειους, κατά την αγοραπωλησία οχημάτων.
Επισημαίνεται ότι οι δράστες χρησιμοποιούν δύο διαφορετικές μεθοδολογίες (modus operandi), που περιγράφονται ως ακολούθως:

Χειροπέδες σε διακινητή μεταναστών στην Ορεστιάδα


Συνελήφθη χθες 28-2-2016 το πρωί, σε αγροτική περιοχή των Κομάρων Έβρου, από αστυνομικούς του Τμήματος Συνοριακής Φύλαξης Κυπρίνου της Διεύθυνσης Αστυνομίας Ορεστιάδας, 27χρονος αλλοδαπός, υπήκοος Βουλγαρίας, ο οποίος προωθούσε στο εσωτερικό της χώρας εννέα (9) μη νόμιμους μετανάστες, υπηκόους Συρίας.

Διέρρηξαν το κτίριο του Σώματος Ελλήνων Προσκόπων στην Ξάνθη. Χειροπέδες σε 27χρονο

Συνελήφθη την 28-2-2016 τις πρώτες πρωινές ώρες, στην Ξάνθη, από αστυνομικούς του Τμήματος Ασφάλειας Ξάνθης, 27χρονος ημεδαπός, διότι μαζί με άγνωστους μέχρι στιγμής συνεργούς του, διέρρηξαν τις εγκαταστάσεις του σώματος Ελλήνων προσκόπων στην Ξάνθη, χωρίς όμως να προλάβουν να αφαιρέσουν οτιδήποτε από το εσωτερικό τους.

Αποχής...συνέχεια έως και τις 4 Μαρτίου για τους Μηχανικούς της χώρας


Σε συνέχιση των κινητοποιήσεων ενάντια στην πρόταση της Κυβέρνησης για το Ασφαλιστικό προχωρούν οι μηχανικοί και ο τεχνικός κόσμος της χώρας, όπως έγινε γνωστό από το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας.
Στο πλαίσιο αυτό συνεχίζεται και την τρέχουσα εβδομάδα η Απεργία – Αποχή όλων των Διπλωματούχων Μηχανικών από την συμμετοχή τους σε Τεχνικά Συμβούλια Έργων και Μελετών καθώς και από το σύνολο των Επιτροπών με Τεχνικό αντικείμενο (π.χ. Επιτροπές Αρχιτεκτονικού Ελέγχου, Αυθαιρέτων κλπ.), από σήμερα 29/2/2016 μέχρι και την Παρασκευή 4/3/2016 για το Ασφαλιστικό.
Των ανωτέρω εξαιρούνται οι Επιτροπές Δημοπρασιών Έργων και Μελετών σύμφωνα με όσα αναφέρει η σχετική ανακοίνωση της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ.

«Ξάνθη, Πόλις Ονείρων»: Την Τετάρτη 2 Μαρτίου η πρώτη συνάντηση της ομάδας εθελοντών


Την Τετάρτη 2 Μαρτίου 2016, στις 18.30 στο ξενοδοχείο «Δημόκριτος» θα πραγματοποιηθεί η πρώτη ανοιχτή συνάντηση των εθελοντών της 3ης συνάντησης Μουσικών και Καλλιτεχνικών Σχολείων «Ξάνθη, Πόλις Ονείρων.»

Στον Δήμαρχο Ξάνθης ο Γενικός Πρόξενος της Κυπριακής Δημοκρατίας


Το Δήμαρχο Ξάνθης κ. Χαράλαμπο Δημαρχόπουλο επισκέφθηκε σήμερα Δευτέρα 29 Φεβρουαρίου 2016 ο Γενικός Πρόξενος της Κυπριακής Δημοκρατίας κ. Αντώνιος Μανδρίτης.
Τον Πρόξενο συνόδευε η Πρόεδρος του συλλόγου Κυπρίων Ξάνθης κ. Ελένη Χατζηγεωργίου.
Στη συνάντηση συζητήθηκαν θέματα κοινού ενδιαφέροντος, όπως ο τουρισμός και ο πολιτισμός, καθώς και προοπτικές συνεργασίας στους συγκεκριμένους τομείς.
Η συνάντηση, η οποία πραγματοποιήθηκε σε ένα ιδιαίτερα φιλικό κλίμα, ολοκληρώθηκε με την ανταλλαγή αναμνηστικών.

Στο 1ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης το 3ο βραβείο και το βραβείο κοινού, των Πανελληνίων Αγώνων Τέχνης


Στους Πανελλήνιους Αγώνες Τέχνης, που έγιναν στα Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη στη Θεσσαλονίκη από τις 25 έως τις 27 Φεβρουαρίου 2016, συμμετείχε το 1ο ΓΕΛ Ξάνθης, οι μαθητές του οποίου διαγωνίστηκαν στο θέατρο και στη μουσική.
Μάλιστα στην κατηγορία θεάτρου έλαβαν μέρος με την παράσταση «Η Μαύρη Χήρα» σε σενάριο μαθητή του σχολείου , ενώ στην κατηγορία της μουσικής συμμετείχαν με το μουσικό παραμύθι «Όταν ο Μάνος συνάντησε τον John ...στον παράδεισο» καταφέρνοντας να αποσπάσουν το 3ο βραβείο καθώς και το βραβείο κοινού στην κατηγορία «μουσική». 

Με επιτυχία και πλήθος κόσμου, ο ετήσιος χορός του Συλλόγου Ποντίων Νομού Ξάνθης


Το αδιαχώρητο δημιουργήθηκε και πάλι στον ετήσιο χορό του Συλλόγου στις 27 Φεβρουαρίου 2016 στο μουσικό θέατρο «ΑΠΟΛΛΩΝ».
Η εκδήλωση ήταν αφιερωμένη στα τρία παιδιά από το 1ο Γενικό Λύκειο Ξάνθης που γύρισαν με το αργυρό μετάλλιο στις βαλίτσες τους, καταλαμβάνοντας την σπουδαία δεύτερη θέση στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής που έγινε στο Κατάρ το 2015 και στον καθηγητή τους κ Μπαλαφούτη Αθανάσιο.

Οι φωτογραφίες του Κρουμ Σάβοφ αναβιώνουν με την συνεργασία...«πολιτιστικών θεσμών» της Ξάνθης (;)

Ένα ιδιαίτερα...«ενδιαφέρον» άρθρο συναντούμε στο site http://bnr.bg/, το οποίο και αναδημοσιεύουμε αυτούσιο στην ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ.
Πρόκειται για ένα άρθρο το οποίο αναφέρεται σε έκθεση αφιερωμένη στον Κρούμ Σάβοφ, έναν απο τους πιο ενδιαφέροντες φωτογράφους της Βουλγαρίας και μέσα απο το οποίο «αποκαλύπτεται» οτι οι άνθρωποι που είχαν την ιδέα της δημιουργίας της έκθεσης αυτής «έχουν έρθει σε επαφή με πολιτιστικούς θεσμούς της Ξάνθης για να αρχίσουν οι φωτογραφίες να ταξιδεύουν ανά τον κόσμο.»
Ωστόσο θα θέλαμε να μάθουμε ποιοι είναι οι συνεργαζόμενοι «πολιτιστικοί θεσμοί» της Ξάνθης, όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά και βέβαια ποιος είναι ο σκοπός του...παρακάτω προγράμματος για λογαριασμό της Ελλάδας και δη της Θράκης και της Ξάνθης;


ΤΟ ΑΡΘΡΟ
ΟΙ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΤΟΥ ΚΡΟΥΜ ΣΑΒΟΦ ΑΝΑΒΙΩΝΟΥΝ. «ΜΕΡΗ ΚΑΙ ΠΡΟΣΩΠΑ ΑΠΟ ΤΗ ΡΟΔΟΠΗ ΚΑΙ ΤΟ ΑΙΓΑΙΟ»
Στην γκαλερί "Σρεντέτς" στο υπουργείο Πολιτισμού εγκαινιάστηκε έκθεση αφιερωμένη σ’ έναν από τους πιο ενδιαφέροντες φωτογράφους της Βουλγαρίας. "Ο Κρουμ Σάβοφ γεννήθηκε στο χωριό Ούστοβο στην Ροδόπη το 1882", διηγείται η Ζόγια Νάτσεβα, διευθύντρια του Κρατικού αρχείου του Σμόλιαν και ερευνήτρια της βιογραφίας του φωτογράφου. "Μικρός χάνει τον πατέρα του και σημαντικό ρόλο στην ζωή του παίζει ο ξάδερφός του, Στόγιου Σίσκοφ, ο οποίος τον στέλνει να σπουδάσει φωτογραφία στη Σχολή Χαρτογραφίας".
Ο Στόγιου Σίσκοφ είναι γλωσσολόγος, λαογράφος και κοινωνικός παράγοντας ο οποίος εκτός του ότι ανοίγει ατελιέ στον ξάδερφό του στο Τσεπελάρε, τον παίρνει μαζί του στις επιστημονικές αποστολές που διοργανώνει στα σύνορα μεταξύ της απελευθερωμένης Βουλγαρίας και τις περιοχές της Ροδόπης που έχουν μείνει κάτω από οθωμανική κυριαρχία.
Οι πρώτες φωτογραφίες του Κρουμ Σάβοφ εκδίδονται στο περιοδικό "Πρόοδος της Ροδόπης" και αποτυπώνουν τον А' Βαλκανικό Πόλεμο και τις προσπάθειες της Ιεράς Συνόδου να εκχριστιανίσει ξανά του Βούλγαρους που έχουν γίνει μουσουλμάνοι και τις συγκεντρώσεις των σογιών που διαχωρίζονται από τα σύνορα.
"Την έκθεση επιμελείται ο φωτογράφος Ίβο Χατζημίσεφ βάσει των γυάλινων πλακών που φυλάσσονται στο Κρατικό αρχείο στο Σμόλιαν, στο Ιστορικό μουσείο στο Ασένοβγκραντ και στο Εθνογραφικό μουσείο στο Πλόβντιφ", λέει η κυρία Νάτσεβα. "Αυτές οι πολύτιμες φωτογραφίες ήταν για καιρό κρυμμένες στα ντουλάπια μας, αλλά χάρη στον Ίβο Χατζημίσεφ που τις έκανε ψηφιακές εκδώσαμε ένα άλμπουμ με 130 εικόνες και οργανώσαμε αυτήν την έκθεση με 53 φωτογραφίες. Ο Ίβο Χατζημίσεφ κατάφερε να ζωντανέψει αυτές τις μορφές που είχαν φθαρεί από τον χρόνο και τώρα μπορούμε να τις δείχνουμε στον κόσμο και να χρησιμεύουν στους ερευνητές αυτής της ιστορικής περιόδου".
Τα πράγματα για τον Κρουμ Σάβοφ δεν ήταν εύκολα. Έπρεπε να κουβαλάει τον τεχνικό του εξοπλισμό στην πλάτη, ενώ τις γυάλινες πλάκες τις μετέφερε με μουλάρια. Στα αρχεία διαφυλάσσονται πάνω από 1.000 κάδρα του στα οποία ο φωτογράφος έχει επενδύσει όχι μόνο μαστοριά, αλλά και αγάπη. Οι άνθρωποι εκείνο τον καιρό φοβόντουσαν να βγουν φωτογραφία, αλλά ο Σάβοφ τους κέρδιζε και στέκονταν μπροστά του με τον χαρακτήρα και την διάθεσή τους. Νεόνυμφοι και συμπέθεροι, τεχνίτες, τοπία και σκηνές από την καθημερινότητα, οι πρώτες φωτογραφίες των παραδοσιακών στολών της Ροδόπης, ζωντανεύουν στα ατελιέ της Τσεχίας όπου οι φωτογραφίες στέλνονται για να χρωματιστούν. Στις αρχές του 20ου αιώνα ο Κρουμ Σάβοφ συμμετέχει σε δυο διεθνείς εκθέσεις – στην βελγική πόλη Λιέγη και στο Λονδίνο όπου κερδίζει ασημένια μετάλλια για την τέχνη του.
Η ιδέα για την έκθεση προέρχεται από την Ζόγια Νάτσεβα και τον σύζυγό της που δρουν με αναγεννησιακό πάθος στον τόπο τους και έχουν έρθει σε επαφή με πολιτιστικούς θεσμούς της Ξάνθης για να αρχίσουν οι φωτογραφίες να ταξιδεύουν ανά τον κόσμο. 
Χάρη σ’ αυτούς πραγματοποιείται το όνειρο της κόρης του φωτογράφου, Νεντιάλκα που με την ελπίδα να διασώσει αυτόν τον εθνικό πλούτο δωρίζει τις πλάκες στον γνωστό συγγραφέα Νικολάι Χάιτοφ ο οποίος από την πλευρά του όταν αρρωσταίνει τις παραδίδει στο Μουσείο του Ασένοβγκραντ.
Ο φωτογράφος Ίβο Χατζημίσεφ συγκινείται από την επιθυμία των ανθρώπων να επιστρέψουν τις μνήμες εκεί όπου έχουν προκύψει. Ο ίδιος είναι μάστορας του πορτρέτου, αλλά εδώ και καιρό ασχολείται κυρίως με την συντήρηση φωτογραφικών συλλογών και οι εκθέσεις του αποτελούνται συνήθως από ντοκουμέντα. "Ο βασικός σκοπός αυτής της έκθεσης είναι να θυμηθούμε έναν άνθρωπο με τεράστια συμβολή στην δημιουργία της οπτικής μνήμης της χώρας μας", λέει εκείνος. "Απ’ την πρώτη στιγμή που είδα τα αρνητικά ήξερα πως βρίσκομαι μπροστά σε μια αγνή πηγή".
Για την χρηματοδότηση της έκθεσης ο κ. Χατζημίσεφ απευθύνεται για μια ακόμα φορά προς το γνωστό του ζευγάρι ευεργετών από την Αμερική, την Νέλη και τον Ρόμπερτ Γκίμπσον. Η Νέλη έχει βουλγάρικη καταγωγή και με τον σύζυγό της έχουν δημιουργήσει ένα Αμερικάνικο Ίδρυμα για την Βουλγαρία μέσω του οποίου βοηθούν την διαφύλαξη της ιστορίας της βουλγάρικης φωτογραφίας.

Πηγή: bnr.bg

Προσφυγικό: Οι πρωτοβουλίες των Μητροπόλεων της περιοχής και οι…κεντρικές κυβερνητικές ευθύνες…


Αρχιεπίσκοπος Ιερώνυμος: «Το προσφυγικό είναι περίπλοκο...»

Μητροπολίτης Ξάνθης: «Ο συντονισμός θα έχει σημαντικότερα αποτελέσματα»


Πρωτοσύγγελος Ι.Μ Αλεξανδρουπόλεως: «Χρειάζεται κεντρική κυβερνητική ευθύνη και κατεύθυνση…»

Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου: «Η εκκλησία δεν αδιαφορεί αλλά δεν έχει και την αρμοδιότητα..»


Για ένα από τα σοβαρότερα ζητήματα που απασχολούν την Ελλάδα, αλλά και τη δική μας περιοχή αυτό το διάστημα, που δεν είναι άλλο από το Προσφυγικό, αλλά και για τις πρωτοβουλίες που λαμβάνουν σε καθημερινή βάση καθώς και τις ευθύνες που πρέπει να αναλάβουν οι…αποκλειστικά αρμόδιοι, μιλούν στην ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ, οι Μητροπολίτες Ξάνθης, Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου, καθώς και ο Πρωτοσύγγελος της Ιεράς Μητρόπολης Αλεξανδρουπόλεως.



ΙΕΡΩΝΥΜΟΣ: «ΤΟ ΠΡΟΣΦΥΓΙΚΟ ΕΙΝΑΙ ΠΕΡΙΠΛΟΚΟ…»
«Το προσφυγικό είναι περίπλοκο και δεν τελειώνει με την άμεση αντιμετώπιση των αναγκών των μεταναστών, της ενσωμάτωσης και ένταξής τους στις κοινωνίες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ο Δυτικός κόσμος έχει ευθύνες στην εμφάνιση του προσφυγικού ζητήματος. Πρέπει να αναλάβει η Ευρώπη τις ευθύνες της και να συμβάλλει στην εξάλειψη των αιτιών που το προκάλεσαν. Διαφορετικά θα γίνει μόνιμο πρόβλημα και θα είναι αδύνατον να αντιμετωπιστεί» αναφέρει ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και Πάσης Ελλάδος κκ Ιερώνυμος, επισημαίνοντας οτι «το προσφυγικό απασχολεί ιδιαίτερα την Ελλάδα. Όταν μάλιστα κάποια Ευρωπαϊκά κράτη υψώνουν τείχη στα σύνορα τους, ώστε να αποτρέψουν την είσοδο προσφύγων» 

Μάλιστα όπως σημειώνει «ανησυχούμε, ιδιαίτερα, διότι εάν δεν δημιουργηθούν συνθήκες παραμονής των προσφύγων στις πατρίδες τους, τότε ένας μεγάλος αριθμός θα εγκλωβιστούν στα Βαλκάνια με αποτέλεσμα τα Βαλκάνια να μετατραπούν σε μία πυριτιδαποθήκη. Αυτοί που προκάλεσαν την κρίση πρέπει να την αντιμετωπίσουν. Το πρόβλημα είναι περίπλοκο και πολύπτυχο και μπορεί να αντιμετωπιστεί μόνο με τη συνεργασία των κρατών, των Εκκλησιών και όλων των φορέων. Χρειάζεται παγκόσμια συνεργασία προκειμένου να καταφέρουμε να παραμένουν οι πρόσφυγες στις χώρες που γεννήθηκαν».


«Ο ΣΥΝΤΟΝΙΣΜΟΣ ΘΑ ΕΧΕΙ ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΕΡΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ…»
«Ειδικότερα στα νησιά οι Μητροπόλεις έχουν πρωτοστατήσει» αναφέρει ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ξάνθης και Περιθεωρίου κκ Παντελεήμων, επισημαίνοντας ότι «όσον αφορά στην Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης, εμείς στείλαμε, επικοινωνώντας με τον Μητροπολίτη Πολυκάστρου επάνω στην Ειδομένη νερά. Προχθές μας ζήτησης από την Καβάλα και στείλαμε από το Κοινωνικό Ιατρείο και Φαρμακείο φάρμακα.»
«Φυσικά και κατανοούμε και συμμεριζόμαστε το πρόβλημα των ανθρώπων αυτών, καθώς κανείς δεν φεύγει από την πατρίδα του, όταν περνάει καλά. Αναγκάζονται να το κάνουν για να σώσουν τη ζωή τους. Ο,τι και αν χρειαστεί, ό,τι και αν προκύψει η Ιερά Μητρόπολη Ξάνθης και η Εκκλησία θα βοηθήσει καθώς βλέπει τον καθένα άνθρωπο σαν εικόνα του Θεού και δεν ξεχωρίζει χρώμα, γλώσσα και θρήσκευμα» συνεχίζει ο ίδιος, σημειώνοντας ωστόσο ότι «οπωσδήποτε ένας συντονισμός όλων των εμπλεκόμενων φορέων, είναι εκείνος που θα έχει τα σημαντικότερα αποτελέσματα.»




«ΒΟΗΘΟΥΜΕ ΣΤΟ ΒΑΘΜΟ ΠΟΥ ΜΠΟΡΟΥΜΕ…»
Τα δεδομένα που επικρατούν αυτή τη στιγμή στην Αλεξανδρούπολη, περιέγραψε στην ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ ο Πρωτοσύγγελος της Ιεράς Μητρόπολης Αλεξανδρουπόλεως Ειρηναίος, επισημαίνοντας ότι «η Αλεξανδρούπολη είναι πύλη ναι μεν, αλλά αυτή τη στιγμή έχουμε ησυχία, διότι οι εισροές των ανθρώπων είναι από την θάλασσα του Αιγαίου. Ωστόσο όποτε χρειάζεται η συνδρομή της Μητρόπολής μας και η βοήθεια, είναι πολύ φυσιολογικό να την παρέχουμε ακόμη και αν χρειαστεί οποτεδήποτε κάτι και στα Κέντρα Κράτησης Μεταναστών της περιοχής μας, στον βόρειο Έβρο. Μας έχει ζητηθεί για παράδειγμα, ρουχισμός, ιματισμός και φαγητό και βοηθήσαμε, στο βαθμό βέβαια πάντα που μπορούσαμε.»

«ΧΡΕΙΑΖΕΤΑΙ ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΤΙΚΗ ΕΥΘΥΝΗ ΚΑΙ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΗ…»
«Από εκεί και πέρα, γνωρίζετε πολύ καλύτερα και ακούτε διάφορα για το τι θα γίνει αν έρθουν Μουσουλμάνοι να εγκατασταθούν στην περιοχή, αλλά η αποστολή της Εκκλησίας είναι να βοηθήσει τους ανθρώπους αυτούς, που για να φεύγουν από την χώρα τους, δεν φεύγουν για να κάνουν διακοπές, αλλά επειδή υπάρχει πόλεμος» συνεχίζει ο ίδιος, σημειώνοντας ότι «θα πρέπει να υπάρξει μια κεντρική κυβερνητική ευθύνη και κατεύθυνση, γιατί αυτό που δεν υπάρχει είναι η κατεύθυνση. Από ότι βλέπουμε μέχρι στιγμής την ευθύνη την έχουν αναλάβει τα σώματα ασφαλείας και όλοι κάνουμε τους…προσκόπους. Αν θέλουν να αντιμετωπιστεί η κατάσταση, θα πρέπει να υπάρξει συντονισμός και χρήματα. Αυτό το ζήτημα δεν είναι κάτι που μπορεί να αντιμετωπίσουν οι τοπικές κοινωνίες. Πρόκειται για ένα ευρωπαικό πρόβλημα η λύση του οποίου δεν μπορεί να στηρίζεται στον εθελοντισμό και τους καλούς ανθρώπους.»
«Οι έλληνες είναι Χριστιανοί και ευαίσθητοι και έχουν πολιτισμό. Ποτέ ένας Έλληνας δεν θα κλείσει και θα διώξει πεινασμένος. Ως άνθρωποι έχουμε την υποχρέωση να τους βοηθήσουμε, αλλά η Κυβέρνησή μας έχει την υποχρέωση να τους στείλει εκτός συνόρων, όπου θέλουν να πάνε» αναφέρει επίσης ο Πρωτοσύγγελος της Ιεράς Μητρόπολης Αλεξανδρουπόλεως, τονίζοντας ότι «οι κοινωνίες αποτελούνται από άτομα, αλλά η κεντρική ευθύνη είναι κυβερνητική. Η πιο απλή λύσει είναι αφού έρχεται η Ευρώπη και επιχορηγεί αυτές τις μεταναστευτικές ροές και δίνει χρήματα στην Τουρκία, γιατί δεν χρησιμοποιούν τρία πλοία, να τους αποβιβάσουν τους ανθρώπους εκεί που θέλουν και τους έχουν να βασανίζονται; Πρέπει να πεθάνουν δηλαδή για να φτάσουν εκεί που θέλουν;.»

«Η ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΔΕΝ ΑΔΙΑΦΟΡΕΙ, ΑΛΛΑ ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΤΗΝ ΑΡΜΟΔΙΟΤΗΤΑ…»
«Η παρουσία της Εκκλησίας στις διαβουλεύσεις για το θέμα και προσωπικά η παρουσία του Μητροπολίτη, φανερώνουν ότι το ενδιαφέρον της εκκλησίας για τους αδελφούς, είναι δεδομένο» αναφέρει από την δική του πλευρά ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Φιλίππων, Νεαπόλεως και Θάσου κκ Προκόπιος, επισημαίνοντας ωστόσο ότι «την αρμοδιότητα για την ρύθμιση των θεμάτων αυτών δεν την έχει η εκκλησία. Η εκκλησία λόγω της διδασκαλίας της και των επιταγών του Ευαγγελικού Νόμου, δεν αδιαφορεί για τον συνάνθρωπο ο οποίος ταλαιπωρείται και ιδιαίτερα για τους πρόσφυγες που αναγκάζονται να εγκαταλείψουν τον τόπο τους. Το ενδιαφέρον της για αυτούς, τουλάχιστον η Μητρόπολή μας το εκδηλώνει εμπράκτως και αυτό θα συνεχίσει να κάμει.»
«Κατά τα άλλα, λόγω της λεπτότητος των συναφών θεμάτων, ας ασχοληθούν εκείνοι που έχουν την αποκλειστική αρμοδιότητα, οι οποίοι είναι και υποχρεωμένοι να χαράσσουν, να οργανώνουν και να δίνουν οδηγίες για την αντιμετώπιση μιας τόσο σοβαρής κρίσεως, όπως είναι το προσφυγικό» σημείωσε χαρακτηριστικά ο ίδιος.

Στα ίχνη της θρακικής Βουλγαρίας


Μ' αυτή την ερώτηση προκάλεσα έναν από τους συντάκτες του πολυτελούς λευκώματος "A Guide to Thracian Bulgaria (Οδηγός για την θρακική Βουλγαρία). Λέγεται Ντιμάνα Τρανκοβα, πτυχιούχος αρχαιολόγος. Αλλά εδώ και πολύ καιρό, μαζί με έναν άλλον από τους συντάκτες, Αντόνι Γκεοργκίεφ, συνδέει την βιογραφία της με έναν από τους ελάχιστους ξενόγλωσσους εκδοτικούς οίκους στη Βουλγαρία - Vagabond Media. Δικό τους είναι και ένα άλλο άλμπουμ - "Roman Bulgaria".


Η απάντηση της Ντιμάνα ήταν σύντομη: οι πληροφορίες, που όλα τα αρχαία θρακικά αντικείμενα και ερείπια μας δίνουν για τους προγόνους μας, οι οποίοι, δυστυχώς, δεν μας άφησαν γραπτή κληρονομιά. Εκτός αν η εξαιρετική διακόσμηση των τάφων, αν και εμφανίστηκαν αργότερα από τους Αιγυπτιακούς, δεν είναι είδος εικονογραμμάτων. Το άλμπουμ μας οδηγεί σε κάστρα, που βρίσκονται σε απροσδόκητες θέσεις - πάνω από κεφάλι λιονταριού στο ποταμό Ροποτάμο, σε ιερούς τόπους, διαλύοντας το σκοτάδι όπως το Μπελίντας. Και ακόμα: σε ντολμέν (μεγαλιθικά μνημεία ) που ονόμαζαν "τρύπες του δράκου" και στις οποίες οι Βούλγαροι πίστευαν στο παρελθόν ότι ζουν δράκοι, αλλά αργότερα καταστράφηκαν λόγω της ενοποίησης των χωραφιών. Επίσης, παρόμοια με Στόουνχεντζ οι "πέτρινοι κύκλοι" άγνωστου προορισμού.


"Αυτό το βιβλίο έχει ένα φιλόδοξο στόχο - να εξηγήσει στα αγγλικά στους ανθρώπους που δεν έχουν ιδέα ποιοι είναι οι αρχαίοι Θράκες, πώς ήρθαν, πώς ζούσαν, ποίοι οι θεοί τους, ποιες πόλεις έχτισαν, ποιοι είναι οι θησαυροί τους και γιατί τόσο αγαπούσαν τα χρυσά αντικείμενα. Δυο αξιοθέατα είναι από τους Θράκες στο κατάλογο της UNESCO - ο τύμβος του Καζανλάκ και ο βασιλικός τύμβος του Σβεστάρι, καθώς και ένα στην άυλη πολιτιστική κληρονομιά – ο χορός των αναστενάρηδων", με υπερηφάνεια συνοψίζει η αρχαιολόγος Ντιμάνα τα αποτελέσματα της συνεργασίας της με την Μιγκλένα Βασίλεβα, σύμβουλο και συν-συγγραφέα.


Όπως κάθε μία συνάντηση με το παρελθόν, πολλά στοιχεία υπόκεινται σε ερμηνεία και είναι λίγα τα ξεκάθαρα γεγονότα. Ακόμη και ένα μικρό αντικείμενο, όπως ένας ασημένιος καθρέφτης (στην κάτω φωτογραφία) θέτει το ερώτημα εάν αποτελεί ένα απλό αντικείμενο της καθημερινότητας ή σύμβολο με βαθύτερο μήνυμα. "Μπορεί να είναι μαγικό και συμβολίζει μέρος της ιστορίας του Διονύσου, ο οποίος κοιτούσε τον εαυτό του στο καθρέφτη, όταν οι Τιτάνες όρμησαν καταπάνω του και τον διαμέλισαν και κατασπάραξαν. Η ιστορία της μετενσάρκωσης έχει πολύ βαθιές θρακικές ρίζες και ο καθρέφτης είναι μέρος αυτών των σύμβολων", αναφέρει η Ντιμάνα.
Σαφής είναι η σχέση μεταξύ του αρχαίου θρακικού και του ελληνικού πολιτισμού. Σύμφωνα με την κοινή γνώμη, ο αρχαίος ελληνικός θεός Διόνυσος προήλθε από τη θρακική θεότητα Σαβάζιο, αλλά αυτό δεν είναι το πιο σημαντικό - οι δύο γειτονικοί πολιτισμοί αλληλεπίδρασαν ο ένας τον άλλο. Και κατά πόσο τα θρακικά σύμβολα μεταφέρονται στον χριστιανισμό - τουλάχιστον για μερικά από τα βασικά, δεν υπάρχει καμία αμφιβολία. Η μητέρα Θεά έγινε Αγία Μαρίνα, μια από τις πιο σεβαστές άγιες στην περιοχή της Στράντζα, το βουλγαρικό βουνό, το οποίο διατήρησε σε μεγαλύτερο βαθμό τις πεποιθήσεις των αρχαίων Θρακών. Και πάλι στην Στράντζα, κοντά στο Μάλκο Τιρνοβο ανακαλύπτουμε και κάτι άλλο.

"Εκεί, σε ορισμένες εκκλησίες, ακόμα μπορείτε να δείτε τον Άγιο Γεώργιο, αλλά αυτό δεν είναι αγιογραφία, άλλο ανάγλυφο ενός Θράκα ιππέα. Προφανώς, οι οικοδόμοι της εκκλησίας έχουν δει το θρακικό ιερό και έλεγαν "Για κοίτα, ο άγιος Γεώργιος", αναφέρει η Ντιμάνα.
Το εξώφυλλο του βιβλίου γοητεύει με την φωτογραφία της ανατολής του ηλίου πάνω από ιερό στην Ροδόπη Χαρμάν καγιά, δίπλα στο οποίο υπάρχει ένας ιερός για τους μουσουλμάνους χώρος. Τέτοια είναι η περίπτωση με το μουσουλμανικό τέμενος Ντεμίρ Μπαμπά τεκέ, κτισμένο πάνω στα απομεινάρια αρχαίου θρακικού τύμβου κοντά στο Σβεστάρι. Αλλά ακόμα και εάν οι πέτρες και τα άλλα στοιχεία των θρακικών ιερών χρησιμοποιούνται αργότερα για τις ανάγκες εκ των υστέρων θρησκειών, η πίστη στη δύναμη της φύσης, της φωτιάς, τα μυστικιστικά πλάσματα παραμένουν μεταξύ των ανθρώπων.
Δεν είναι περιττό στην προετοιμασία μιας εκδρομής στην θρακική Βουλγαρία να γυρίσει κανείς κυρίως το νότιο τμήμα της χώρας με εξαίρεση του τύμβου του Σβεστάρι (μέρος της προστατευόμενης περιοχής Σμποριάνοβο) και το μουσείο στη Βράτσα.


Ο Kimberly Crago, ένας από τους αναγνώστες του βιβλίου, τελειώνει την σύντομη ανασκόπηση του γι' αυτό στο Amazon, αν και το αγοράζει από βιβλιοπωλείο στη Σόφια, με τα ενδεικτικά λόγια: "Τα πολλά μεγαλιθικά μνημεία και οι τύμβοι που περιγράφονται στο βιβλίο αυτό αποτελούν κίνητρο για να επιστρέψω και να δω περισσότερα στην Βουλγαρία".


Μετάφραση: Πένκα Βέλεβα
Φωτογραφίες: Αντόνι Γκεοργκίεφ, Ιστορικό μουσείο "Σπίθα" στο Καζανλάκ

Πηγή:http://bnr.bg